Vaikka nenä oli jo lähes tukossa tuoksutreffien jäljiltä, en malttanut jättää uusia putkiloita rauhaan.
Odottelin kovasti muutamaa Sirkka-Liisaa, joita olen aikaisemmin kokeillut vaan nopeasti iholle jollain tavaratalokeikalla - tai jotka ovat vanginneet mielenkiintoni nuottien ja nettikeskustelun kautta. Borneo 1834 kuuluu jälkimmäiseen ryhmään.
Olen järkyttynyt, tuoksu on ihan erilainen kun odotin. Odotin Coromandelin vähemmän hienostunutta sisarpuolta, mutta vaikka nämä jakavat patsuli- ja kaakaonuotin, ei näillä minusta juurikaan yhteistä ole, tunnelmallisesti. Odotin myös A*menin kaakaokahvipatsulikarkkipommia, eipä tullut sitäkään. (BTW, vaikka jostain nettikirjoittelusta voisi niin päätellä, niin Coromandel ei ole Sheldraken - mutta Chanelin eksklusiiveissa on yksi Sheldrake: Sycomore).
Minusta on pelottava asia kirjoittaa, mitä oikeasti ajattelin Borneon avauksesta. Välitön mielleyhtymä oli nimittäin... ...Diorin Poison riisuttuna hedelmistä ja lähes kaikesta makeudesta, tuberoosan (?) voimakkuus säädettynä noin kymmenesosaan (kukkaisnuottien tunnistamisessa on todellakin toivomisen varaa, meinaan kyllä panostaa tähän). Mutta oliko Poisonin ydin todella tällä tavalla patsulinen ja avauksessa lääkemäinen? En pysty tarkistamaan asiaa mitenkään, tämä havainto nimittäin nojaa aivan täysin tuoksumielikuvaan, joka minulla on itse 80-luvulla hankkimastani pullosta (joka on joko kulutettu loppuun tai muuten vaan kadotettu elämän pyörteisiin) - ja kyllä, olin alle kaksikymppisenäkin viehtynyt tappajamummotuoksuista. Poisonia on kai sitäkin reformuloitu, meinaan kyllä jonkun pikkuputelin hankkia vintagea ihan nostalgiasyistä jossain vaiheessa.
Borneon patsuli on minusta aika omalaatuista, se ei ole kovin vehreää ja tuoretta, vaan aromi on pikemminkin kuivatun yrtin. Kaakao ei ole alkuun minun ihollani mitenkään framilla, en olisi mitenkään sitä löytänyt, jos en olisi osannut etsiä. Ja tämä ei ole suklaata, vaan tummaa, pölyistä, kunnon kaakaojauhetta ilman lisäaineita. Makeutta on tuoksussa vain nimeksi, mutta tippa hunajaa tihkuu nenääni jostain raosta - vai onko tämä aavistus makeutta piipputupakkaa? Hamppua? Valkoiset kukat eivät olleet avauksessa mitenkään pääosassa, mutta kuitenkin näyttämöllä, ja luulen, että yksi roosa oli tuberoosa, mistä tuo Poison-mielleyhtymä muuten voisi olla peräisin? Paketissa on myös jotain kamferista ja lääkemäistä.
Menetin tuoksun keskivaiheet yön aikana, mutta nyt on iholla drydown, jossa on vähän enemmän makeutta (tämä ei vieläkään ole makea tuoksu), kaakao erottuu pehmeän tummana ja se on enemmän esillä kuin alkuvaiheessa, patsuli on rauhoittunut syksyisen melankoliseksi tallatun polun tuoksuksi ja kukat ovat hävinneet kokonaan. Iholla on myös aavistus savua, jotain animaalista ja hieman suolaa.
Coromandel helkkyy hienostuneena (ehkä jopa minulle vähän liiankin fiininä), Borneo on kulmikkaan kömpelö ja maanläheinen, melko niukkaelementtinen, mutta silti kokonaisuutena tunnistettava, omanlaisensa ja kiinnostava. Siinä on hippihenkeä ja melankoliaa. Se ei ole kosiskeleva, ei seksikäs, iloinen eikä kaunis - mutta siinä on karkein vedoin piirrettyä alkuvoimaista estetiikkaa, joka kyllä viehättää minua.
_________________ Oh deer.
|