Avaan tälle hemmetin mysteerituoksulle oman ketjun, en enää viitsi tuota haisteluketjua kuormittaa.
Lyhyesti mysteerituoksun taustasta. Sain Gogolilta lainaan Sergen Borneon samplen. Minua alkoi kumminkin epäilyttää, sillä tuoksussa oli hyvin voimakas tuberosa - ja vaikka Borneossa valkoisia kukkia tuoksupyramidin mukaan onkin, haistajien mukaan ne ovat Borneossa lähes/täysin huomaamattomia.
Asia varmistui myöhemmin, tuoksu ei ole Borneo. Mukael haistoi sen paperilta ja kuvaus oli "tuberosapulla" - joka on minusta oikein osuva.
Tuoksun analysointi ei ole mitenkään helppoa, sillä tämä tuoksu on jotenkin hyvin kietoutunut, se pysyy kasassa ja muodostaa ihan omanlaisensa, hyvin täyteläisen akkordin. Siinä on vahva tuberosa ja voimakas mausteinen/aromaattinen komponentti. Pitkään olin sitä mieltä, että se on kanelia ja/tai kardemummaa - mutta voisikohan valtaosan efektistä kuitenkin muodostaa tupakka? Mausteitakin mukana kyllä varmasti on.
Tuoksua on nyt siis verrattu siihen
Borneoon (eipä juuri sukua, vaikka mysteerituoksustakin minusta löytyy drydownista patsulia - tosin aika monesta tuoksusta löytyy),
Cedreen, jonka kanssa avaus on huomattavan samantyylinen, mutta Cedren puunuotti on seetrisempi (lopun viimeksi Cedre on todella raivokas seetrituoksu, vaikka tuberosa onkin alussa vahvoilla) ja siinä on saippuamyskiä, jota ei mysteerituoksussa ole.
Chinatowniin, jonka kanssa on myös paljon yhteistä avauksessa, mutta Chinatownissa muut kukat erottuvat selvemmin ja se muuttuu melko nopeasti paljon pehmeämmäksi, hedelmäisemmäksi ja puuterisemmaksi kuin mysteerituoksu (mysteerissäkin on hedelmäisyyttä jollain tavalla, mutta puuterisuutta ei, sen tekstuuri on pikemminkin öljymäinen)
Poisoniin minusta mysteerituoksu voisi olla Poisonin modernisoitu, tinkimätön ja erittäin onnistunut flanker. Mysteerituoksussa on vähemmän tuoksuaineksia, mutta siinä on paljon samaa henkeä kuin Poisonissa. Tuoksujen on pakko jakaa muitakin tuoksuelementtejä kuin tuberosa, veikkasin kanelia, voisiko olla myös luumu? Ja se patsuli taustalla (no joo, tuon merkitys tunnistamisessa voi olla vähäinen).
Mysteerituoksun pohja on puuta ja pihkaa, ehkä myös sitä patsulia. Myskiä siinä ei ole joko ollenkaan, tai se on hyvin pihkaan sulautuvaa pehmeää tyyppiä (ei huuhteluainemyskiä).
Nyt mietin ehdokkaana tuota HdP:n Tubereuse Animalea. Tupakkanuotin nyt oikeastaan melkein ostankin, kun haistelen tupakkaisen mausteista Spicebombia kädellä ja mysteerituoksua paperilla. Mutta immortelle? En löydä tästä tuoksusta immortellen hikisen lihaista puolta lainkaan - mutta se voisi jollain tavalla vastata tuoksun täyteläisyydestä. Olen immortellen ymmärtämisen kanssa vasta alkumetrillä. Toxu, onko immortelle aina sellainen vähän hikinen?
Tubereuse Animalea on kuvattu mausteiseksikin, vaikka mausteita ei tuoksunuottilistassa ole. Tuoksun täyteläisyys sopisi minusta siihen vähään, mitä HdP:n tyylistä tiedän.
Tavallaan tuoksunuottien kautta yksi ehdokas voisi olla myös L'Artisanin Nuit d'Tubereuse - mutta jonkun verran Duchafourin tyyliin tutustuneena rohkenen epäillä. Tämä on hurjan paljon täyteläisempi tuoksu kuin Duchafourin tuoksuista täyteläisin tietämäni (Avignon) - en usko, että hän lähtisi esteettisesti tällaisille linjoille.
Täyteläisyydessään tuoksussa on jotain hyvin Lutensmaista - ja Cedren kanssa se liikkuu hyvin samoissa intensiteeteissä. Se on intensiivisempi kuin Chinatown - mutta jää sentään Poisonista jonkin verran (tuoksukaapissani on maaginen myrkyntuoksu, tämä ei ole samanlainen ympäristön tehohajustaja).
Miksi asia kiinnostaa?
a) Olen itsepäinen pässi; kun saan jonkun haasteen, minun on vaikea päästää siitä irti
b) Olen ihastunut mysteerituoksuun
Oikea vastaus: molemmat kohdat ovat mitä suurimmassa määrin oikein

.
Edit - avasin ketjun siksi, että
saa auttaa