Jaakiem kirjoitti:
tigrushka kirjoitti:
Lähinnä kuitenkin tarkoitin kommentillani sitä, että mielestäni kukaan ei voi ylhäältä (tai vierestä...) määritellä "yhtä ainoaa täydellistä kokoelmatyyppiä" jollainen kaikilla pitäisi olla, jotta se olisi "täydellinen". Joillekin riittää yksi tuoksu, joidenkin mielestä 20 on paitsi täydellinen määrä, myös ehdoton maksimi, joillakin tuoksuja on peräti tuhat... ja tuoksujen määrä on vain osa kokoelmaa, sitten on vielä kunkin oman henk.koht. maun sanelemat tuoksuvalinnat....

Kysymys kuuluukin, että mikä on tai olisi täydellinen kokoelma juuri sinulle. Mitä hankkisit, jos se ei olisi rahasta kiinni? Mikä olisi kokoelman järkevin koko tai muoto?
Minun mielestäni asiaa on hyvä miettiä, ettei vain erehdy koko ajan tavoittelemaan sitä seuraavaa pulla, joka jotenkin kummasti "puuttuu" kokoelmasta. On helppo ryhtyä keräämään jonkun talon tai nenän tuoksuja, mutta onko siinä järkeä. Missä määrin tuoksuharrastuksessa on kyse haistelemisesta ja missä määrin keräämisestä tai omistamisesta? Miksi pullojen splittauksia ei harrasteta tälläkin foorumilla enemmän?
Toki kunkin on omalla kohdallaan hyvä miettiä näitä juttuja, mutta tulin jo kymmenisen vuotta sitten täysin allergiseksi "Neljä tuoksua on ehdoton maksimi!" ja "KUKAAN ei voi pärjätä sadan tuoksun kokoelman kanssa!" -tyylisille julistuksille, joita sai lukea liiankin kanssa. Vastasin niihin, että "Ehkä sinulle, mutta puhu vain omasta puolestasi".

Tiedän muutamia tyyppejä, joiden kokoelmat ovat tuhannen tuoksun luokkaa, ja jos ja kun he ovat tyytyväisiä, kuka minä olen heitä kritisoimaan?
Oma kokoelmani on pienimmilläänkin käsittänyt alusta asti (eli siitä asti kun oli 13-vuotias) kaksi tuoksua, yhdellä en ole "pärjännyt" koskaan. Ja niin uskomattomalta kuin se saattaa kuulostaa, nykyisen kokoelman kanssa on paljon helpompaa kuin sen noin kymmenisen tuoksua käsittävän kanssa, joka minulla oli ennen kuin kunnolla hurahdin tähän harrastukseen.
Olen erittäin tyytyväinen kokoelmaani. En kerää tiettyjen talojen tai nenien tuoksuja vain keräilyn vuoksi, vaan noukin rusinat pullasta: hankin vain ne tuoksut, joista pidän ja joita käytän. Esim. CdG: sarjoissa tuntuu aina olevan ainakin yksi tuoksu, jolle en lämpene lainkaan ja jonka jätän hankkimatta. Ainoa talo, jonka
kaikki tuoksut minulla on, on Gobin-Daudé. Ja niitä oli vain viisi.
Joskus alkuvaiheessa harrastin aika paljonkin pullojen (lähinnä Sirkka-Liisojen) jakamista kahteen tai kolmeen osaan, mutta se ei ole minun juttuni: haluan kuitenkin aina sen ikioman kokonaisen pullon, jotta voin käyttää tuoksua niin usein kuin haluan ja myös siksi, että apteekkipullot/matkasprayt ovat vähän ankeita. Vähän sama juttu kuin levyjen kanssa: ei kasetille äänitetty tai rompulle poltettu ole sama asia kuin se ihkaoikea vinyyli tai CD kansineen ja hihanuotteineen. Mutta joku toinen taas saattaa olla tästä täysin eri mieltä, eikä siinä mitään.