Aa, hyvä kun avasit vähän. Muistaakseni tosi monet luonnonöljyt - kanelin, monet sitrukset jne. - ovat pahasti allergisoivia ja siksi erityissyynissä. Mulla on yhdessä parfymöörin käsikirjassa Roomassa joku lista 1990-luvun alusta, mutta se on varmasti karttunut niistä ajoista. Eli jos leikitte raaka-aineilla, älkää lotrailko niitä kauheasti ihollenne, ellette halua tulevaisuudessa saada lempituoksuistanne helvetillistä kutinaa, ihottumaa ja astmaa.
Moni meistä ajattelee että allergia-asiat ovat vain kiusaa. Itse sain todella ikävää ihottumaa Stella McCartneyn Stellasta ja Bulgarin Au Thé Rougesta, joten henk koht mua ei haittaa että tuoksukomponentteja vähän pidäetään silmällä. Niin kauan kuin tuoksumista ei kielletä kokonaan. (Pahalta haisemista ei ole kukaan keksinyt vielä kieltää Suomessa - se on kansallishyve, joka iskee täällä aina ensiksi joukkoliikennevälineessä vastaan ulkomailta palatessa.)
Helppo tapa tutustua raaka-aineisiin (Aigun stashin ohella) on käydä Sokoksella tai Stockalla. Niissä on molemmissa hyvä valikoima Frantsilan ja Julia Lawlessin tuoksuöljyjä, joista voi funtsia esim. miltä tuoksuu muskatellisalvia (=Clary sage) tai frankinsense (=monille meistä "suitsuke") tai ylang ylang (=prolejasmiini). Testeripullot ovat selvästi merkittyinä, mutta ota omat liuskat mukaan. Erittäin suositeltava harrastus oman nuottinenän kalibrointiin, vaikka mua huomattavasti enemmän kiinnostavia synteettisiä komponentteja siten ei kyllä valitettavasti tavoita