STC joutui nostamaan lähetystaksojaan, koska USPS nosti hintojaan ihan yleisellä tasolla, hintanosto ei liittynyt sinänsä hajuvesien lähettämiseen. Itse olen lukenut että USPS on tämän vuoden alusta ohjeistanut henkilökuntaansa kysymään entistä rutiinimmin vaarallisista aineista, mutta en ole vielä lukenut että siellä oltaisiin Royal Mailin meiningillä rutiinisti läpivalaisemassa ja tuhoamassa maasta lähteviä paketteja. Vielä. Mielenkiinnolla tässä itsekin odottelen että tuleeko yksi ebay-putelini USA:sta perille asti.
Hajuvesien lähettäminen
yksityishenkilönä peruspostitse on mun käsittääkseni ollut jo vuosikausia kaikkialla
periaatteessa kiellettyä. Joissain maissa (maan sisälläkin on toimipisteestä ja tuurista kiinni) on saatettu vähän kysellä sisällöstä, jos se esim. hölskyy. Mutta tämä Royal Mailin läpivalaisu+tuhoamistoimintamalli on ihan uutta, en oo siihen törmännyt vielä missään ennen näitä ihan parin viime viikon juttuja.
Meille tavallisille pulliaisille ero yrityksen ja yksityishenkilön hajuvesilähetyksessä kuulostaa järjettömältä, mutta byrokratia rulaa. Hakemukset, vakuutukset, sertifioinnit ("meidän yrityksessä osataan pakata turvallisesti"), MAKSUT yms... ja ta-daa hajuvesi onkin (ollut) kelpo lähetystavaraa. Veikkaan että osa nettikaupoista on lähettänyt muina miehinä rahan ja ajan säästämiseksi ilman mitään byrokratioita (eli ilman postin tms. yritysasiakas-statusta) tähän asti, ja ne on just niitä miltä on mitään sanomatta pistetty lähetykset tohjoksi Briteissä nyt.
Esim. Escentualilla muuten lukee lähetystiedoissa nyt: "Due to the recent changes and restrictions on mail in the UK international orders will take 2-3 days working days to enter the postal system." Tätä ei siis ollut vielä tammikuussa kun sieltä tilasin.
Vaikka se ICAO on kansainvälinen ja se ohjeistus kuulostaa tosiaan siltä että "Perfume - NO!", on eri asia miten sen ohjeistus implementoidaan missäkin. Oletettavasti sekin elää - ja toivottavasti siihen vielä joskus tulee vähän järkeä