Ehdottomasti suurin muutos tuoksuharrastuksessani on ollut sen yhä yltyvä sosiaalisuus ja yhteisöllisyys.
Kun aloin harrastaa tuoksuja, havaitsin pian, että olin innostukseni kanssa yksin. Blogini perustin purkaakseni tuoksumaniaani ja kommunikoidakseni muiden samanmielisten kanssa. Tuolloin pystyssä ei tainnut olla muita blogeja kuin Parfymeria (
http://parfymeria.blogspot.com/, ja muutoin tuoksurintamalla oli aika hiljaista. Blogin alku olikin varsin monologista. Pikkuhiljaa sivulleni ilmestyi ihania kommentoijia (mm. Sanni, Nekku. hellin, Tiia, Eeva, Kamicha, Pumpulipupu) ja blogiin syntyi keskusteluakin. Tuoksuarvioita alkoi ilmestyä useammassa blogissa ja viime syksynä perustettiin uusia blogejakin
Vaikka olin jo päässyt vihtamaan näytteitä parin harrastajan kanssa postitse, en ennen Aigun tapaamista viime joulukuussa, en ollut tavannut ketään tuoksuharrastajaa livenä. Olikin hämmentävää puhua hajuvesistä, kun oli ennen sitä vain kirjoittanut niistä.
En silti olisi ikinä osannut odottaa, että tapaisin keväällä yli tusinan verran hajuvesifaneja tai viettäisin epäilyttäviä aikoja suomalaisella tuoksufoorumilla.

Tämän ekspansiivisen tuoksuyhteisöllistymisen katalysoimisesta täytyy kiittää sinua, Gogol! Tarvittiin kunnon ENTJ tuomaan vauhtia tuoksublogien keskusteluun ja käynnistämään tätä tuoksufoorumia.
Tuoksuharrastuksen yhteisöllistyminen on rikastuttanut hajuvesiharrastustani valtavasti, olen tavannut mielenkiintoisia ihmisiä ja tuoksuja. Tuoksumakunikin lienee laajentunut ja olen päässyt paremmin ymmärtämään tuoksujen luomisprosessia. Kaikista muutoksista en ole edes tietoinen.
Minua kiinnostaa myös ihan antropologisesti, mihin tämä harrastus meitä vie:
1) Miten laajaksi tämä foorumi kehittyy, ja kuinka suureksi keskustelijamäärä kasvaa? Mitä blogeille käy?
2) Mitä erityispiirteitä tulee siitä, että tuoksuja ei voi monistaa, kuten monia taiteenkohteita? Osallistuakseen keskusteluun tietystä tuoksusta sitä täytyy nuuhkia, joko kaupassa tai ostamalla/lainaamalla näytettä. Tämä tuokin harratukseen eikoisen sosiaalisen twistin

Keitä vielä tapaan näytteidenvaihdon merkeissä= Tuleeko tuoksutapaamisista säännöllisiä? Toivottavasti!
3) Millä tavalla tapa puhua ja kuvailla tuoksuja kehittyy? Niistähän ei ole ollut suomen kielellä valmista diskurssia, vaan me luomme kieltä koko ajan. Olen nähnyt useita kertoja onnistuneiden kuvausten leviävän pitkin foorumia ja verkkoa.
4) Tulemmeko vaikuttamaan siihen, miten tuoksuja käytetään ja myydään Suomessa
---
Huh, olipas paljon asiaa...