Molemmat kuvat ovat erinomaisia, mutta minuun vetoaa ehkä tuo ensimmäinen enemmän. Värit ja valo siinä puhuttelevat syvemmin.
Minulla oli aikoja sitten pikkuruinen Canonin Ixus, en muista nyt mallia mutta ostin sen vuosia sitten. Se oli aivan loistava kapistus, kertakaikkisen mainioita kuvia sai sillä otettua. Kuljin jonkin verran pikkuveljen bändin roudarina (lähinnä toimitin kuskin virkaa koska ajoin isolla autolla johon mahtuivat sekä bändikamat että bändi ja tarvittaessa sai vielä peräkärrynkin kiinni) ja samalla sitten tuli myös kuvattua keikkoja. Sillä naurettavalla pikkuruisella Ixuksella tuli aivan käsittämättömän hienoja keikkakuvia!

Sillä sai myös hyviä henkilökuvia ja lähikuvia. Toki siinä oli omat rajoituksensa ja usein minulla oli mukana keikkareissuilla myös järkkäri, mutta rajoituksistaan huolimatta se oli kerrassaan mainio kamera. Se on vieläkin olemassa, lähinnä lasten ja miesten käytössä (joka kieltäytyy kuvaamasta uudemmalla pokkarilla).
Uudempi pokkari oli sekin Canon, Powershot jonka mallia en nyt muista. Äidin sisko ja miehensä siitä koohkasi ja sitä kehui ja kun sitten lueskelin siitä niin innostuin ja ostaa pläjäytin. Halusin kovasti tykätä siitä mutta en koskaan oikein oppinut siitä tykkäämään. Nyttemmin sen valintapyörään on tullut jokin vika enkä pysty käyttämään sitä käsisäädöillä ollenkaan. Ihan kiva kamera se on varmaan joo, mutta ei pärjännyt ollenkaan tuolle aikaisemmalle pikkuruiselle Ixukselle. Olenkin taas harkinnut, josko ostaisi Ixuksen....
Minä olen aina yrittänyt hokea lähipiirilleni, että ei onnistuneiden kuvien ottamiseen tarvitse mitään ylihienoa järkkäriä, että pikkuisella pokkarillakin saa hienoja ja onnistuneita kuvia aikaan. Toisaalta se valokuvausväline ei merkitse yhtään mitään jos ei halua ja kiinnostusta kuvaamiseen ole. Silloin on aika lailla ihan sama kuvaako kännykällä vai tuhansien eurojen järkkärillä. IMHO.
Ja taas mä lörpöttelen. Tätä tää saikku tietää, lörpöttelyä netissä...