Mulla haistelussa tänään Ys Uzacin nelikko, tällä hetkellä strippitesteinä. Ensinnäkin pitää sanoa että tuon Ys Uzacin kotisivun logiikka ja linkitykset on aivan megavamuja. Mutta hintaansa nähden tämä samplesetti on ulkoisilta puitteiltaan mahtava. Todella kiva musta taiteltu pahvirasia suljettuna brändin ribbonteipillä, jossa on vieläpä repäisykatkoviivat rasian reunojen kohdalla helpottamaan avaamista. Sisälle taitettuna ja leikattuna on pidikekehikko neljälle näytteelle. Itse näytevialit on pitkänomaisia lasisia 4ml putkia, joissa on täydellinen korkki töpöttelyyn: pallopäinen, osittain ontto tulppa, jonka sisään saa jätettyä pienen määrän tuoksua helppoa sipaisuannostelua varten eikä tarvii hinkata millään hemmetin tikulla. Samanlaisia vialeja on muuten Hermès:llä kans, tää on kyllä ihan paras malli ei-suihkittavissa.
Itse tuoksut on aika mixed bag mulle.
Monodie ja Lale aikaansaa tosi vahvan assosiaation funktionaalisiin tuoksuihin. Ekana tuli mieleen jokin hiustuote, jossa lukee "Mieto HYPO-tuoksu" - todellisuudessa se haisu jää inisemään kuitenkin pään ympärille eikä tunnu haihtuvan ikinä pois. Kakkosmielikuvana tulee Tampax Fresh tms -mainos, jossa pyöräillään kaupasta kotimatka aurinkoisen kukkakedon poikki ja ollaan niin onnellisen hymyileviä kun saatiin tamponeita. Mainoskortti lupaa "Dosed with over ninety percent of best selected natural ingredients in concentrate…" (kai yleisesti ottaen näistä kaikista neljästä). Wat-EVÖ. Lalessa haistoin alusta aivan hetken mehukasta appelsiinia, sitten joku suihkutti sen päälle hiuskiinnettä. Lalessa kuulemma "balsamic ambery accord" pohjalla. Oispa kiva jos löytyis. Monodie tuoksuu vähän samantyyliselle ku Korresin White Tea - Freesia - jotain. Mutta älkää uskoko mua. Monodie on oikeasti "A Show-stealing Chic Statement at Cocktails" ja Lale on "High-impact Elegance To Illuminate A Weekend Escape". Note to self: Vältä "white tea" yritelmiä.
Métaboles on "For Maximum Standout Style After Dark". Joopa joo. "Bold and fragile". "Ultra Expressive" lukee laatikon mukana tulleessa kortissa tuoksun karaktäärikuvauksena. Aika rauhallinen, eikä kyllä mitenkään bold eikä standout. Mutta tämä on silti kiva. Rauhallisempi versio Mallen Géranium Pour Monsieurista: ilman mega-minttua ja alhaisemmalla myskivolyymilla. Hallitsevana haistan tämän vihertävänä geranium-puhtomyskituoksuna. Tuumin että Hermès:n välimeripuutarhan ja/tai voyagen ystävät saattais tykätä tästä kovastikin.
Pohadka onkin näistä ainoa, jonka nettisivukuvauksen kohdalla en pahemmin pyörittele silmiäni (
http://www.ysuzac.com/pohadka.html). Eeva kirjoitti tästä jo hyvin pari sivua aiemmin tässä ketjussa. Haistan tässä lähinnä tupakkaa, heinäisyyttä ja immortellea. Tämä menee näistä ekana ihotestaukseen jahka maltan.
Eeva: Mä voisin tykätä teetuoksusta paljonkin. Testaamani on olleet lähes poikkeuksetta aika kynyjä jos ajattelee tuoksun absoluuttista vastaavutta todellisuuden kanssa ja useimmiten ne onkin sellaisia "teen idea" tuoksuja. Ultimate Earl Grey -tee approksimaatio (ei täydellinen tämäkään) on kuitenkin Parfumerie Generalen L'eau Rare Matale (EI Hyperessence Matale). Do try it.