Lykkäsin juuri iholle Montalen Dark Aoudin - päivittelen kokemusta päivän mittaan. Taisin pilata myös värillisen t-paidan roiskimalla tuoksua vahingossa sen päälle...
Wow, tämä on kuivin puutuoksu-avaus ikinä! Ihon lähellä aistimus on melkein tärpättiä, kauempaa jo nyt ihastuttavia santeli- ja agar-aromeita, mutta eipä juuri muuta.
Edit. puolen päivän aikaan Tämä Montale ei ole reilumminkaan annosteltuna projektiomonsteri, hyvin hienostunut ja kuiva puutuoksu. MUTTAMUTTA ihoaromi ei ole vieläkään muuttunut mihinkään. Se on edelleen railakas puutärpätti. En halua ihoni tuoksuvan puutärpätiltä!
Edit 2. klo 16 Iholla ei ole jäljellä enää kuin hädin tuskin havaittava häivähdys puutärpättiä. Olipa suoraviivaista! Taisi olla lyhytkestoisin Montale toistaiseksi.
Minulla on nyt tässä vaiheessa Montaleen melko outo suhde - pidän näitä tuoksuja jotenkin vähän liian pelkistettyinä makuuni. Ehkä nämä on tarkoitettukin kerrostettavaksi? Tosin näillä projektiotehoilla useampaa tuoksua kerrostamalla muodostuu kyllä melkoiseksi vaaratekijäksi ympäristölle...
Kaksi vaniljaista Montalea on muuten minulta mainitsematta - Boise Vanille, joka on hyvin samankaltainen SL:n Gris Ameren kanssa. GA ei taida olla vaniljapohjainen, mutta BV:nkin vanilja on sivuroolissa, molemmissa on vaniljaista tonkaa (jonka haluaisin ehdottomasti päästä haistamaan erillisenä aromina joskus). Sirkka-Liisan versio laventelin ja vaniljaisten aromien yhdistelmästä vie voiton (on ollut jonkin aikaa harkintalistalla ostettavaksi), Montale on sen rinnalla vähän tylsä.
Vanille Absolu on todella yksinkertainen vaniljatuoksu, pehmeät mausteet tukevat vienosti tummaa ja syvää vaniljanuottia, joka pysyy ja pysyy (minun ihollani jopa yli vuorokauden). Alun karamellimaisuuden aikana ajattelin, ettei ole minun juttuni ollenkaan (jostain Body Shopin julmista yhden nuotin vaniljoista on todella huonoja muistoja), mutta itse asiassa kotiuduin tämän kanssa pitkällä aikavälillä mainiosti. Neroli kuvailee tätä kuivana - omaan nenääni on kyllä selvästi makea, mutta ei ahdistavan läpitunkevalla tavalla. Mukavuustuoksu, jonka ostamistakin jäin harkitsemaan, tämä olisi kiva ja laadukkaan tuoksuinen vaniljanuotti kerrostamiskokeiluihin - kestää kuitenkin myös käyttöä yksinään.
Tähänastiset Montale-suosikit: Black Aoud, Full Incense ja Vanille Absolu.