Jaa-a, paljonkohan noita nyt olisi. Kolmisenkymmentä täysikokoista, ehkä? Kaikki ovat makuuhuoneessa esillä. Mun kokoelmassani ei ole tippaakaan katu-uskottavuutta, ei kosmetiikkablogiskenessä eikä ainakaan täällä. Joku teinityttö arvostaisi kyllä varmasti.

No, tärkeintä on, että itse pidän kokoelmastani. Haluan pitää ne siksi esillä, laatikkoon voisin kuvitella tunkevani vain jonkun superhyperharvinaisen keräilytuoksun.
No, tuoksut ovat kuitenkin viileässä. Ne ovat pääosin kapean ikkunan ikkunalaudalla telineessä makuuhuoneessa. Pidän sälekaihtimia alhaalla ympäri vuoden tuolla ikkunalla, patteri sen ikkunan alla on myös koko vuoden pois päältä. Ikkunan yläpuolella oleva venttiili on auki kesät talvet, eli talvisin tuo on itse asiassa asuntoni kylmin paikka jääkaapin ja pakastimen jälkeen. En ole mitannut, paljonko makuuhuoneessani on asteita, mutta varmasti alle 20 kylmimpään aikaan (jäädyn sinne!!) ja ikkunalaudalla vielä vähemmän. Kyllähän sälekaihdinten välistä pääsee valoa, mutta hyvin minimaalisesti. Se riittäköön mulle säilytykseksi, koska kuten moni muukin, mäkin haluan niistä myös sen visuaalisen ilon.
Vanhimmat tuoksuni ovat jostain 2000-luvun alkupuolelta, mutta eivät ole menneet miksikään kymmenessä vuodessa, vaikka ovat joskus elinkaarensa aikana lojuneet ihan vessan peilikaapissakin. Siksi en viitsi kovin hysteerisesti suhtautua tuoksujen säilyttämiseen. Jotkut muutaman euron halpahallihajuvedet yläasteiältäni ovat menettäneet tuoksuaan ja niitä olen heittänyt menemään, muttei yksikään yli 20 euron hintainen.
Miniatyyrejä ja näytteitä on myös, mutta yritän valehdella kaiken omistamani itselleni alakanttiin, joten niitäkään en ole laskenut. Miniatyyrejä on joku vähän reilu 5, sampleja ehkä saman verran. Kuten huomaa, tunnen silti pientä morkkista myös täysikokoisista, enkä halua edes laskea niitä.

Laskelmani tuosta noin kolmestakymmenestä pohjautuu poikaystävän toissavuotiseen (?) laskentaan - sen mielestä oli hyvä idea laskea kaikki kynsilakkani, luomivärini ja hajuveteni eri päivinä ja julkaista lukemat Facebook-seinällään, jotta ihmiset voisivat kauhistella ja minä voisin hävetä.

Silloin tuoksuja oli muistaakseni 36 tai 37, mutten millään muista, laskiko hän näytteet ja/tai miniatyyrit mukaan.
Yleisin hajuvesimerkkini on varmaan äidin entisen ammatin (kemikalion omistaja) takia Tester - Testeur.