Jaakiem kirjoitti:
Miten olisi tämmöinen kysymys? Keräätkö pulloja vai näytteitä? Paljonko niitä on kertynyt? Uskallatko arvioida, paljonko siihen on mennyt rahaa? Millaisen säilytysjärjestelmän olet keksinyt? Järjestätkö ne talottain, nenittäin, aakkosittain vai ovatko ne ihan sikinsokin?
Miulla on hiukan toistasataa pulloa, kaikkilla tiukasti oma paikkansa kokoelmassa. Designer/Niche suhde on aikalailla 50-50. Kymmenistä pulloista olen vuosien varrella ehtinyt jo luopua.
Kokoelmani ei ole erityisen massiivinen, vaikka itse tulenkin sillä aivan täydellisesti tällä hetkellä toimeen. Tiedän ulkomaalaisia tyyppejä, joilla on parituhatta pulloa kokoelmassaan! Järjetöntä!!
Näytteitä miulla on juuri tällä hetkellä arviolta muutama sata (300?), niitäkin on ehtinyt tietysti jo kadota, tavalla tai toisella...osa kulunut loppuun, osan olen antanut eteenpäin, osa kadonnut kaikessa hässäkässä...
Joitain dekantteja, miniatyyrejä.
Pulloni ovat sikinsokin vanhan piirongin kaapeissa. Näytteeni ylt'ympäriinsä minigrip pusseissa, joissain vanhoissa pikku pahvilaatikoissa.
Ymmärrättekö? En ole kovinkaan pedanttinen.
Tuoksuihin käyttämääni mammonaa en halua ajatella. Laskeskelkoon joku puolestani, jos välttämättä haluaa...

Sen vain sanon, että olen paras malliesimerkki siitä, etteivät tuoksut ole mikään rikkaiden ylellinen harrastus.